29 July 2014

ANSWERS TO A FEW QUESTIONS

Heey guys! Fick lite frågor om Australien och utbytesstuff i ett annat inlägg så jag tänkte svara på dem nu.

Först måste jag bara säga två ord. DO IT. Åk iväg, våga! I did. Det har varit kalasbra hittills! Förstås så saknar man alla ibland och så men det har varit så kul och jaaa, svårt att finna ord. Jag älskar detta ställe och alla människor här.
Well här har ni svaren!

1. Med vilken organisation åkte du?

Jag åkte (eller är.. cuz I'm still here) med Explorius och via dem SCCE (Southern Cross Cultural Exchange organisation) som är den australienska organisationen.

2. Under vilka månader går man i skolan?

Skolåret börjar i februari och slutar i december. Man har sedan sommarlov i cirka 2 månader undertiden vi har vinter i Finland. Skolåret är uppdelat i 4 olika terminer och man har två veckor lov mellan varje termin. Med explorius kan man välja om man vill åka i juli eller februari, om man åker i juli så kommer man hem i april/maj (vilket jag gör) och om man åker i februari så åker man hem i november.

3. Är Australien ett dyrare alternativ är USA?

Svar ja. Ja verkligen, men jag valde Australien för 1000 olika orsaker och ÄLSKAR det. This country är verkligen paradiset, I'll say no more. Så annorlunda än vad vi är vana med i Finland och jag gillar det. New experiences right?

4. Hur är människorna sådär allmänt i Australien?

SÅ HÄRLIGA. Har hört andra för beskriva det och tänkt äsch nämen vadå. Men alla är verkligen så snälla och så kärleksfulla och fulla av humor. Människorna här äger, sååååå annorlunda mot hur vi är i Finland hahah. Ni vet att vi kan va ganska slutna människor i Finland right? Inget smalltalk med andra människor annars i hissar och sånt. Här är det typ tvärtom, åtminstone enligt de upplevelser jag har haft hittills. De är så öppna och så lätta att älska, människorna här borde vara tillräcklig orsak att åka.

5. Är det många från Finland som åker just dit som utbytesstudent? 

Njääe. Jag, Isac och två andra tjejer var de enda från Finland på vårt läger i Sydney. Dock så finns det ju 2 läger till men Explorius har väldigt få platser så att de kan ta hand om en bra och jag tror att det finns minst platser till Australien. Mest platser finns till USA för att det är landet som de flesta vill åka till.

6. Blandas man med folk från Skandinavien när man åker?

Tillförst åker alla från Skandinavien tillsammans till Sydney. Sen blandas med folk från hela världen!
På lägret som vi var på fanns svenskar, norrmän, danskar, finnar, tyskar, fransmän, spanjorer, colombianer och italienare! Det beror helt på när man åker, om man åker i februari finns det mer japaner osv.

en skolbyggnad  utav cirka 10 byggnader som utgör Gilmore College

New overalls! Ida 5 år är tillbaka men jag har letat efter ett par i evigheter så jag är nöjd hehe

Hoppas det där var tillräckliga svar på dina frågor anonym! Om någon undrar något alls om Australien, Perth, Explorius, utbyte, mitt liv eller om egentligen vad som helst så är det bara att fråga på! Jag bits inte jag är nog snäll! Skicka på Facebook, kommentera på bloggen eller vad vet jag,  svarar gladeligen på allt ni vill veta! Blir så glad när jag får frågor eller kommentarer så forsätt med det.

Peace ouuut chicos and chicas

2 comments: